تغيير خلفية الموقع

الوضع اليلي

تفعيل الوضع اليلي
منتدى العملات والطوابع العربي

من اهم المواضيع الافاده

اولا ابدا بسلام الله عليكم ورحمه الله وبركاته ــ
اخي مفسر واخواتي اصحاب المنتدي اطرح عليكم موضوعي
من اهم المواضيع وهو يوجد بمحافظه قنا ___ قفط
وكما نعلم انها من الاسره الاولي
المهم اريد منك اخي ان تقولي لي ــ عندما فحرت في اول الامر كما تعلم ابي اتي بالشيوخ وهكذا وهات وخد وتمت سرقه منا كبيره لا تتقدر بثمن ــ ولكنها ليست بالمقبره بل باولها تم الشيخ كشك رحمه الله ــ كان بيطع لقيات وكده واخد منينا حجر مرسوم عليه ابي يقول انها خريطه ــ وجعرانين ــ ورأس لكنها كسرت ــ المهم اخي مفسر ــ ادخل في الموضوع بعد العوده الي موضوع الاثار وتم الفحر فحتنا لمدي اربع امتار 4.5 امتار الي الان في عندما كحت ابي في ايام التسعينات زاد الله له العمر تم في المترين او الاولين لقينا لا اعلم مترين او اكتر لقيه حجر صخري دائري مرسوم علي كفه يد وكذلك تمت سرقته وبعد ذلك المهم اللي انا فيه اللي بعمله دلوقت طلعنه الصخر الثاني وهو دائري وكبير يبلغ طوله متر وربع في متر وربع ليس دائري كله ويمكن ان يكون كله دائري لاننا بنكسر في الحجاره جامد المهم طلعناه الحجر هذا وبعد ذلك تقابلنا الشقف والعجنه يقولون عليها وهي مثل العسل متماسكه ولاكن جامده تكون بين الطوب نسيت اخي في الاربع اتجهات ــ اللي انا فيهم في الحفر فيه طوب احمر مثل الطوب الذي نبني بيه ولكن طوب كبير يقولون عليه عرضان وهو الطوبه مثلا باربع طوبات مثل طوبنا او اصغر هذا الجدار وعندما نكت لتحت نلاقي الشقف وهذه الاشياء من الرمال ونلاقي ايضا عرضات اي طوب احمر في الارض مثل الطوب اللي بقلك عليه زي طوبنا 3 طوبات في الارض بس طوب اكبر ويحيطنا مثل ما قلت لك بهذه العرضات اي الطوب من الاربع اتجاهات ــ وكلما نزلنا لتحت لا نلاقي شئ ابدآ الي الان 4 امتار

يعني قول خمس امتار 5 امتار واحد قلنا الله يرحمه زمان هتقابلك خمس منامات المهم احنا دلوقت الميه هي اللي بتعطلنا وجبنالها بردو متور غطس ميه كثيفه جدا جدا عقبال ما يعني نفحر خمسه ثانتي نلاقي عبت تاني المهم ده كله مش مهم قلي يامفسر دلوقت انا هعمل ايه من الاربع اتجاهات فيه جدران من طوب بس المقبره دي باين عليها شخصيه مهمه او ملك الله واعلم لانك لو كنت معانا وشوفت التعب والطوب اللي عاملينه والعجينه اللي هيه زي العسل ومتماسكه جدآ بس عامله زي العسل بس اسمك منه بكتير زي العسل في الايد وشبه الطينه نحن بننزل تحت مش لاقيين غير الطوب والشقفه والعرضات والطينه هي مش طينه يمكن تكون رمله سوده شبه الطينه مش سوده قوي ووهذا اليوم الذي اكتب فيه الموضوع لقينا فقرات لقيه فقره ميه فقره وعضم ميت يعني قيمه عضمتين صغيرين مع الشقف ولاكن مفيش جثه بس لسسه الامر انا بقول مطول وانا بنزل لتحت وهو النزول انا متأكد انه لتحت انا علي العموم انا اولي كليه سياحه وفنادق وداخل قسم ارشاد باذن الله الله معك ضروري ترد ارجوك مفسر ـ ؟ السلام عليكم ورحم الله

الأعضاء المتصلون

لا يوجد أعضاء متصلون الآن.

إحصائيات المتصلون

الأعضاء المتصلون
0
الزوار المتصلون
43
مجموع الزوار
43
عودة
أعلى